Din helt egen stil også utendørs

Av Jørn Wad

Lyst til å skape ditt helt spesielle uttrykk også utendørs? Da bør du snakke litt med Ylva og Bård Meltvedt i Forefence. De bruker et modulbasert system for etablering av rekkverk, levegger, gjerder og porter. De kan sammen med deg skape noe helt spesielt for uterommet ditt. Forefence står for norsk design og produksjon. Produktene kjennetegnes ved god estetikk og høy kvalitet.

Folk bruker stadig mer penger på sitt nære utemiljø og behovet for å skjerme seg utendørs øker som følge av stadig fortetning av sentrums og kollektivnære strøk, forteller Bård. Det å kunne kombinere levegger med rekkverk, gjerder og porter, gjerne i ulike design som står til hverandre, gjør at kunden kan være med å sette sitt personlige preg på innrammingen av uterommet og således skille seg ut fra mengden.

Takterrasser

Takterrasser har fått en renessanse og bruken av glassrekkverk har eksplodert de siste årene. Forefence har tatt opp konkurransen i dette segmentet og produserer nå glassrekkverk som skiller seg klart ut fra de vi er vant til å se i markedet. Men estetikk alene er ikke nok, også kvaliteten må være av ypperste merke. Forefence har derfor testet rekkverkstolpene sine hos Sintef og bestått testen for mekanisk prøving med glans. Alle glass dimensjoneres med utgangspunkt i Norsk Standard.

Forefence fortsetter sin positive utvikling og har inngått avtale med forhandlere i Norge. Sverige vil følge etter i løpet av våren. Til høsten planlegges partnersøk i det danske markedet. Innovasjon Norge har lagt ut partnersøk for en rekke andre EU land. Gründerne bekrefter at de har hatt en internasjonal ambisjon for produktene sine helt siden starten i 2012, og de har beskyttet sine design og varemerke gjennom det internasjonale rettighetsbyrået WIPO. For å møte potensielle kunder stiller de ut på messer. I løpet av våren skal de være med på Boligmessene i Fredrikstad og Oslo / Hellerudsletta, samt Hagemessen på Norges Varemesse.

Ylva og Bård bygger sitt design på elegante stolper i rustfritt stål med U-profil. Dette kombinerer de med en rekke ulike elementer, av glass, stål, kompositt eller tre, basert på både kundenes ønsker og trender i markedet, forteller de.

 

Forefence

Det litt spesielle navnet betyr egentlig «førstelinjeforsvar», og som boligeier kan du ha behov for å verne deg mot både innsyn, vind, sol og annet. I tillegg har du kanskje en utsikt du vil beholde. Da blir det svært viktig hva slags materiale du velger, og ikke minst hvordan det hele designes. Det hele startet da paret skulle gjerde inn sin egen eiendom etter å ha oppgradert uteområdet sitt. Selv visste de godt hva de ville ha. Men, det var ikke lett å finne et rekkverk som både skjermet for innsyn utenfra, ivaretok utsikten, og slapp inn godt med lys. Derfor designet de sitt eget rekkverk. Dette dannet utgangspunktet for utvikling av en rekke andre design som Forefence selger per i dag. Vi har designbeskyttet våre design da vi er svært bevisste på å hindre produsenter og etterlikne våre unike produkter.

Utviklingen

I samarbeid med et stålverksted fikk de laget prototyper. En fotograf tok bilder, og de fikk hjelp til å utvikle nettsiden www.forefence.com. Responsen var overbevisende og alt tydet på at Forefence var i ferd med å utvikle produkter markedet ville ha.

-Vi ble tidlig klar over hvilket potensiale dette hadde, og vi har internasjonale ambisjoner. Konseptet vil hele tiden være det samme, nemlig at du som boligeier, sammen med oss, skal kunne skape det uterommet du ønsker deg. Nettopp muligheten til å skille seg litt ut, uten at det går ut over kvalitet og estetikk, tror de er en av hovedgrunnene til den suksessen Forefence har.

Miljø, vedlikeholdsfrihet og forbrukerøkonomi

Vi er opptatt av at våre produkter, i tillegg til å ha best kvalitet og god estetikk, skal være miljøvennlige. Vi lager våre produkter i 100% resirkulerbare materialer, noe som bidrar til et lavere energiforbruk totalt sett, og altså et mindre klimaavtrykk enn mye annet. En annen side av miljøvennlighet er produktenes evne til å bestå over tid. Produkter med dårlig kvalitet krever mye vedlikehold og har kort levetid. Vi er opptatt av at våre produkter skal ha lang levetid og kreve minimalt med vedlikehold. For å oppnå dette kommer alle våre stålprodukter i syrefast stål. Dette stålet er dyrere enn alminnelig rustfritt stål og aluminium, men har til gjengjeld en mye bedre holdbarhet. Dette gir god økonomi for kundene som kan være sikre på at de har et produkt som vil holde seg like fint i mange, mange år fremover. Også når det gjelder de øvrige elementer i produktene er de tilnærmet vedlikeholdsfrie, forteller Bård.

Som trevirket benytter vi Termoask. Termoask er varmebehandlet ask. Dersom denne blir stående ubehandlet, vil den få en flott grå patina, og ha de samme egenskaper som teak og mahogni.  Kompositten vi bruker er laget av resirkulert tre og plast og vil holde form og farge, uten annet vedlikehold enn alminnelig vårrengjøring.

-Har dere andre elementer enn glass, tre og kompositt?
-Ja da, smiler Ylva, blant annet leverer vi rekkverk med seilduk, som er ferdig oppspent i rammer, disse er populære i maritime miljøer. Dette er en spesiell variant som gjør at du kan ta ut «seilduksrammene», feks. før vinteren. Dette gjør dem perfekte også på steder der det ikke er tillatt med faste installasjoner, sier hun.

-Er det mest private som er kundene deres?
-Ja, fortsatt er det nok flest private kunder, men vi står på leverandørlisten til flere entreprenører, så både borettslag og sameier er blitt kunder av oss. Det gleder oss at også de som velger en slik boform kan få ta del i våre løsninger, sier de til slutt.